Medelhavsdieten – så går du ner i vikt med medelhavsdieten

Medelhavsdieten är egentligen inte en diet i sig utan en kombination av livsmedel som kan sättas samman i en diet. Medelhavskost är nämligen den kosthållning som rekommenderas i många länder och som forskare är överens om att den leder till ett längre och hälsosammare liv.

Medelhavsdieten är i min mening en taskig översättning av engelskans ” Mediterranean diet

”. Den mest korrekta översättningen borde vara medelhavskost då diet på svenska får tankarna till viktnedgång. En kosthållning som bygger på medelhavsdieten / kosten handlar mer om att leva hälsosamt och att hålla sig frisk än att gå ner i vikt. 

Här kan du läsa mer om medelhavskost

Vad är medelhavsdieten? 

Medelhavsdieten kan du kombinera med de flesta olika dieter och metoder för viktminskning som finns där ute. En medelhavsdiet handlar om att äta livsmedel som härstammar från medelhavet eller som har en koppling till den typ av mat som man äter i regionen, från exempelvis Grekland, Spanien och Italien. 

Vid tillämpning av medelhavsdieten så behöver inte maten du äter vara medelhavsinspirerade. Det ska dock vara livsmedel som har de positiva egenskaper som man sett finns i mat från regionen. Exempelvis så går det bra att byta olivolja mot rapsolja, utan att det är negativt för hälsan. 

Hur går man ner i vikt med medelhavsdieten? 

Med medelhavsdieten kan du gå ner i vikt genom att äta hälsosam mat som dessutom mättar bra. För att gå ner i vikt med medelhavsdieten så måste du äta mindre energi än vad du gör av med. Du måste alltså uppnå ett kaloriunderskott. 

Detta är sanningen med alla dieter och likaså med medelhavsdieten. Det finns ingen magisk formel som säger att om du äter denna typ av mat så kan du äta hur mycket du vill. Finns det kalorier in, så måste det finnas kalorier ut för att du ska gå ner i vikt. Detta gäller även om du äter en diet som består av hälsosamma livsmedel från medelhavet. 

Vill du gå ner i vikt med hjälp av en medelhavsdiet så kan jag även tipsa om Mosleymetoden.

Några ord om medelhavsdieten

Att kalla detta för en diet är ett felaktigt uttryck då det handlar om en kosthållning som människan bör följa under hela sin livstid. Du kan definitivt gå ner i vikt genom att äta enligt en medelhavsdiet, men detta gör du för att du äter mindre kalorier än du gör av med – inte för att du äter någon särskild mat. 

Att äta mat från medelhavet är i det stora hela något jag varmt rekommenderar, både om det är för att du vill gå på diet eller för att du vill leva hälsosamt. Läs gärna min artikel om medelhavskost för att få en inblick i alla de hälsofördelar som medelhavsdieten har. 

Dela gärna denna artikel

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på Linkdin
Dela via e-post

Fler artiklar på samma tema

Hur blir man smal? 

I dagens samhälle så är det många som strävar efter att bli smalare. Orsaken till att man vill bli smal är sällan hälsan, utan den ligger tyvärr snarare i någon form av nidbild av hur man ska se ut.

Läs mer »
Bränna bort fett magen

Bränna fett på magen

Många som vill gå ner i vikt vill gärna bränna bort fett på magen. Att fett sätter sig på magen är genetiskt. För vissa sitter fettet jämnt fördelat på kroppen och för andra sätter det sig på magen.

Läs mer »
periodisk fasta

Periodisk fasta

Periodisk fasta är när man alternerar fasta och ätande under fördefinierade perioder. Exempel på detta är att fasta under 2 dagar och äta under 5 dagar s.k. 5:2. Många använder periodisk fasta för att gå ner i vikt men det finns även en del andra fördelar enligt förespråkarna. 

Läs mer »
Är kaffe nyttigt

Är kaffe nyttigt? 

Kaffe är älskat av många, framför allt här uppe i norr. Trots detta så ställs frågan ofta om kaffe är bra eller dåligt för oss människor. Som med mycket annat så är kaffe bra för oss i rimliga mängder, medan överkonsumtion är dåligt för oss. 

Läs mer »
medelhavskost

Medelhavskost

Vill du äta hälsosamt och leva längre så medelhavskost en bra grund. Denna kost är nämligen en av de mest studerade i världen. Grunden i medelhavskost är bra mat med fokus på långsamma kolhydrater, mycket frukt och grönsaker och ett relativt högt intag av nyttiga fetter.

Läs mer »