Cambridge diet / 1:1-dieten

Cambridge dieten utvecklades som en låg-kalori-diet med måltidsersättning redan på 1960 talet. Samma diet fick under 2019 det nya namnet 1:1 dieten eller 1:1 metoden.

The Cambridge diet sägs kunna hjälpa till att skapa en snabb viktnedgång. I USA var dieten väldigt populär under 80-talet, men den blev också djupt kritiserad av deras motsvarighet till livsmedelsverket. Dieten består av ett eget produktsortiment som endast säljs av utbildade cambridge-diet-konsulter.

Bakgrunden till Cambridge dieten

The cambridge diet var dietens ursprungliga namn men den har i Storbritannien också gått under namnet Cambridge viktplan. Den togs fram av Alan Howard vid Cambridge University och användes och utvecklades initialt som en del av ett program för viktnedgång vid sjukhus.

Ursprungligen rekommenderade dieten ett så lågt kaloriintag som 330 kcal per dag. Efter kritik så höjde dock dietens rekommenderade intag till 800 kcal per dag (vilket fortfarande är otroligt låg). Efter flertalet dödsfall uppmärksammats som kan ha haft koppling till dieten så sjönk intresset för dieten.

Konceptet ”Cambridge diet” drevs som enskilda divisioner i olika länder som sålde produkterna som inkluderades i dieten; soppor, pulver, bars och måltidsersättning. Flera av dessa divisioner gick senare i konkurs, men har sedan 2019 återuppstått men denna gång under namnet 1:1 dieten eller 1:1 metoden. 

Produkterna köps endast av utbildade ”konsulter” och återförsäljare av produkterna. Produkterna går idag under namnet ”The 1:1 diet by Cambridge Weight plan”. 

 Vad är Cambridge dieten? 

Cambridge dieten är en låg-kalori-diet med ett väldigt lågt kaloriinnehåll. Födan i dieten är främst i flytande form där soppa och shake dominerar i början, men även bars och annan måltidsersättning är senare inkluderat.

Målet med dieten är att åstadkomma en extremt snabb och drastisk viktnedgång. Främst är detta en diet där man byter ut måltider mot produkter framtagna av bolaget som står bakom dieten. Produkterna är framtagna för att de ska innehålla alla den näring som en individ behöver under en dag, men den utesluter en stor mängd kalorier. 

Hur fungerar dieten?

Cambridge dieten fungerar genom att försätta kroppen i ett metaboliskt stadie som kallas för ketos. Teorin bakom detta är att lagrat fett primärt ska brännas och användas p.g.a avsaknaden av kolhydrater. Ketos uppstår vid extremt låga kalorimängder där kolhydrater utesluts ur kosten. 

Cambridge dieten består idag av sex olika steg som involverar ett intag på mellan 450 till 1500 kalorier per dag. Det mest omtalade och mest extrema steget är det första. Detta innebär att man under en period endast äter produkter som är inkluderade i ”Cambridge diet sortimentet” tillsammans med 2,5 liter vatten. 

Under kommande steg mixas kosten upp med vanliga livsmedel i kombination med ”Cambridge-diet-produkter”. Det sista steget, steg sex, handlar om att bibehålla vikten. Detta steg är relativt flexibelt men inkluderar en hel del av dietens produkter. 

1:1 metoden

Att dieten idag går under 1:1 diet eller 1:1 metoden syftar till de personliga möten man har med en konsult som är utbildad i Cambridge dieten och som säljer dess produkter. Med denna konsult har man under dietens gång one-to-one möten där man följer upp utvecklingen och får stöd. Planen man får av konsulten är dessutom till viss del flexibel och anpassad efter dina viktmål. 

Kritik mot Cambridge dieten

Detta är en diet som rekommenderar ett extremt lågt kaloriintag vilket för de flesta är direkt hälsovådligt. Ska denna typ av hårda dieter genomföras så ska det göras med övervakning från läkare.

För normalpersonen så leder även en snabb viktnedgång baserad på ersättningsprodukter, snarare än en livsstilsförändring, till en kort viktnedgång som sedan följs av en viktuppgång. Efter ett par år så väger de flesta mer än de gjorde innan dieten.

Sammanfattande ord om Cambridge dieten

Detta är en diet som jag inte kan rekommendera något att gå på. Där finns en del forskning som tyder på att de som lider av extrem fetma kan gynnas av en initial snabb viktnedgång som främst kan uppnås genom näringsmässigt korrekt balanserade näringsdrycker. Detta är dock något som skall göras under uppsikt av läkare.

För en person som lider av övervikt och som endast vill gå snabbt ner i vikt så bör denna diet definitivt undvikas. Vill du gå ner i vikt så finns det både dieter som är bättre och kostprogram som är betydligt mer fördelaktiga. Nyckeln till en långsiktig viktnedgång ligger i att lära sig vad som är bra mat och hur mycket man ska äta per dag. 

De som läste om cambridge diet läste även om Rikshospitalets diet.

Dela gärna denna artikel

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på Linkdin
Dela via e-post

Fler artiklar på samma tema

Hur blir man smal? 

I dagens samhälle så är det många som strävar efter att bli smalare. Orsaken till att man vill bli smal är sällan hälsan, utan den ligger tyvärr snarare i någon form av nidbild av hur man ska se ut.

Läs mer »
Bränna bort fett magen

Bränna fett på magen

Många som vill gå ner i vikt vill gärna bränna bort fett på magen. Att fett sätter sig på magen är genetiskt. För vissa sitter fettet jämnt fördelat på kroppen och för andra sätter det sig på magen.

Läs mer »
periodisk fasta

Periodisk fasta

Periodisk fasta är när man alternerar fasta och ätande under fördefinierade perioder. Exempel på detta är att fasta under 2 dagar och äta under 5 dagar s.k. 5:2. Många använder periodisk fasta för att gå ner i vikt men det finns även en del andra fördelar enligt förespråkarna. 

Läs mer »
Är kaffe nyttigt

Är kaffe nyttigt? 

Kaffe är älskat av många, framför allt här uppe i norr. Trots detta så ställs frågan ofta om kaffe är bra eller dåligt för oss människor. Som med mycket annat så är kaffe bra för oss i rimliga mängder, medan överkonsumtion är dåligt för oss. 

Läs mer »
medelhavskost

Medelhavskost

Vill du äta hälsosamt och leva längre så medelhavskost en bra grund. Denna kost är nämligen en av de mest studerade i världen. Grunden i medelhavskost är bra mat med fokus på långsamma kolhydrater, mycket frukt och grönsaker och ett relativt högt intag av nyttiga fetter.

Läs mer »