Barnmatsdieten – gå ner i vikt med barnmat

Barnmatsdieten är precis som det låter en diet som bygger på att man äter barnmat i stället för lagad mat. Under en period var denna diet på barnmat väldigt inne bland kändisarna i Hollywood.

På engelska heter barnmatsdieten, Baby Food Diet. Dieten sägs ha introducerats av Tracy Anderson som är en amerikans kändistränare. Många kändisar sägs ha provat denna diet både här i Sverige och i USA. En av dem som lyckats gå ner i vikt genom barnmatsdieten är Jennifer Aniston – åtminstone om man ska tro på ryktena. 

Hur funkar barnmatsdieten? 

Det finns många teorier om barnmatsdieten och beroende på var man läser så hittar man väldigt mycket och olika information. Efter en hel del efterforskning så skulle jag säg att dieten kan sammanfattas på följande sätt: 

Barnmatsdieten innebär att du äter 12 burkar barnmat om dagen som dina huvudsakliga måltider. Du bör även utöver barnmaten, inta en måltid bestående riktig mat, dvs mat för vuxna. Detta ska då vara dagens sista måltid. 

Ett alternativ om du vill köra en lättare variant av dieten är att endast byta ut en måltid om dagen mot två barnmatsburkar. 

Kalorier och barnmat

En burk barnmat innehåller normalt mellan 60-80 kcal. Äter du 12 burkar barnmat så får du i dig runt 900 kalorier. Som vuxen gör du av med runt 2500 kalorier om dagen. Att bara äta barnmat skulle därför ge dig en extremt ohälsosam viktnedgång. Du bör således äta minst ett riktigt mål mat om dagen som komplement till detta. För en sund viktnedgång så bör du ligga på ett kaloriunderskott som är runt 500 kalorier under ditt dagliga behov. 

Hur många burkar per dag?

diet barnmat

Varje dag ska du äta 12 burkar barnmat. Det finns dock olika direktiv från de som säger att du ska ersätta varje måltid med 2 burkar barnmat till de som säger att du kan äta upp till 20 burkar barnmat per dag. 

Du bör vara medveten om att barnmat inte är det billigaste du kan äta. Planerar du att äta en stor mängd burkar under en dag så kan det kosta en halv förmögenhet. 

Vilka smaker ska du välja? 

Vilken barnmat du ska välja verkar inte vara specificerat. Försök att variera dig så att du får olika varianter och ät gärna varianter av olika måltidsslag, dvs både burkar med rena frukt- eller grönsaksvarianter samt hela ”middagsvarianter”. 

Funkar barnmatsdieten? 

Precis som de flesta dieter så bygger även denna diet med barnmat på att du ska få ett väldigt stort underskott av kalorier. Resultatet av detta är självklart att du kommer att gå ner i vikt. Så om syftet är att gå ner i vikt snabbt så fungerar barnmatsdieten på denna parameter. 

Det sägs även att denna diet ska ha positiva effekter på matsmältningssystemet då det får en paus från nedbrytning av ”riktiga” livsmedel. Jag skulle dock säg precis tvärtom, att ditt matsmältningssystem mår bra av att få arbeta genom exempelvis livsmedel rika på fiber. 

Att tugga mat hjälper även till att framkalla känslan av mättnad. Risken är stor att kombination av lite fiber, protein och tuggande gör att du aldrig kommer att känna dig riktigt mätt. 

Några sammanfattande ord

Att äta smaklös barnmat är verkligen inte den metod jag skulle rekommendera dig för att gå ner i vikt. Visst funkar metoden för att åstadkomma en snabb viktminskning, men det är ingen metod som varar i längden. Det som gör att dieten kan fungera är att du uppnår ett kaloriunderskott under perioden då du genomgår dieten, vilket gör att du går ner i vikt. 

Hur mycket du går ner i vikt genom att ta dig igenom en barnmatsdiet beror på hur långe du genomgår dieten. Att gå den i mer än en vecka i taget skulle dock vara direkt hälsovådligt. 

Denna metod skulle definitivt inte rekommenderas av någon kostrådgivare eller dietist då det är en kortsiktig viktminskningslösning som du inte kan fortsätta med över tid. Du löper även en risk att drabbas av ett obalanserat näringstillskott samt ett stort energiunderskott som gör dig trött och hängig. 

Var även observant på mängden salt och mängden av vissa vitaminer och mineraler. Barnmat är anpassad för att innehålla rätt mängd för ett barn upp till 3 år. Men planerar du att äta 12 burkar om dagen så kan du självklart få i dig alldeles för höga (eller låga) mängder av vissa ämnen. 

Att ligga på ett extremt lågt kaloriunderskott gör också att din kropp går in i svältläge. Ur viktperspektiv innebär detta din kropp kommer att lagra maximalt med fett den dag du börjar äta igen. Risken är därför överhängande att du efter avslutad diet går upp till en högre vikt än den du hade när du började dieten. 

Vill du gå ner i vikt för att uppnå en hälsosam livsstil och skapa förutsättningar för ett långt liv så är barnmatsdieten inte rätt väg att gå.

Dela gärna denna artikel

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på Linkdin
Dela via e-post

Fler artiklar på samma tema

Hur blir man smal? 

I dagens samhälle så är det många som strävar efter att bli smalare. Orsaken till att man vill bli smal är sällan hälsan, utan den ligger tyvärr snarare i någon form av nidbild av hur man ska se ut.

Läs mer »
Bränna bort fett magen

Bränna fett på magen

Många som vill gå ner i vikt vill gärna bränna bort fett på magen. Att fett sätter sig på magen är genetiskt. För vissa sitter fettet jämnt fördelat på kroppen och för andra sätter det sig på magen.

Läs mer »
periodisk fasta

Periodisk fasta

Periodisk fasta är när man alternerar fasta och ätande under fördefinierade perioder. Exempel på detta är att fasta under 2 dagar och äta under 5 dagar s.k. 5:2. Många använder periodisk fasta för att gå ner i vikt men det finns även en del andra fördelar enligt förespråkarna. 

Läs mer »
Är kaffe nyttigt

Är kaffe nyttigt? 

Kaffe är älskat av många, framför allt här uppe i norr. Trots detta så ställs frågan ofta om kaffe är bra eller dåligt för oss människor. Som med mycket annat så är kaffe bra för oss i rimliga mängder, medan överkonsumtion är dåligt för oss. 

Läs mer »
medelhavskost

Medelhavskost

Vill du äta hälsosamt och leva längre så medelhavskost en bra grund. Denna kost är nämligen en av de mest studerade i världen. Grunden i medelhavskost är bra mat med fokus på långsamma kolhydrater, mycket frukt och grönsaker och ett relativt högt intag av nyttiga fetter.

Läs mer »