Kan man gå upp i vikt trots att man äter mindre?

Många upplever att de knappt äter något men att de ändå inte går ner i vikt. I vissa fall tycker personer att de även går upp i vikt trots att de knappt äter något. Kan detta stämma och vad beror det i så fall på.

Äter du ingenting så kommer du att gå ner i vikt. Det finns endast ett sätt att gå ner i vikt och det är att äta mindre kalorier än vad man gör av med. Om detta uppfylls så kommer man att gå ner i vikt. Att man själv upplever att man äter mindre behöver dock inte innebära att man faktiskt får i sig mindre kalorier. Risken är i stället stor att du äter mat som inte mättar och som har ett högt energiinnehåll (dvs mycket kalorier i förhållande till mängd). Du kommer i så fall att gå upp i vikt trots att du äter mindre. 

Varför går jag upp i vikt när jag äter mindre?

Att du går upp i vikt när du äter mindre beror på att du får i dig mer energi och fler kalorier trots att du äter en mindre mängd mat. Detta kan bero på att du exempelvis har slutat att äta kolhydrater och ersatt dessa med fett som innehåller mer än dubbelt så mycket kalorier som kolhydrater per gram. 

Det finns även flera andra anledningar till att du kan gå upp i vikt trots att du själv uppfattar att du äter mindre än tidigare. Dessa kan du läsa mer om här nedanför.

Läs även: Varför går man upp i vikt när man är äldre?

11 orsaker till att du går upp i vikt när du äter mindre

Orsaker till att du går utp i vikt när du äter mindre kan vara: 

  • Du minns inte allt du äter. Det är lätt att man småäter mellan måltiderna, särskilt när man är hungrig. Ibland är det lätt att glömma dessa små mellanmål i slutet av dagen och småätande kan sammantaget bli betydligt mer kalorier än man tror. 
  • Du äter mer fett än tidigare. Kolhydrater och protein innehåller ungefär 4 kcal per gram. Fett innehåller däremot ungefär 9 kcal per gram. Om du byter ut kolhydrater eller protein mot fett, men äter samma mängd, så kommer du att äta fler kalorier även om mängden mat upplevs motsvara samma mängd mat som tidigare.
  • Du dricker annat än vatten. Många missar att även juice, läsk, mjölk och annan dryck även innehåller kalorier. Har du tidigare druckit vatten till måltiden (som innehåller 0 kalorier) och nu bytt ut drycken till något annat så blir det snabbt mer kalorier även om det är lätt att man missar att räkna in dem i sin totala kalorimängd. 
  • Du överäter enskilda tider eller dagar. Din kropp gör ingen skillnad på när du äter. Du kan vara jätteduktig under frukost och lunch, men om du sen äter för mycket till middag så din kropp ändå att straffa dig med en viktuppgång. Detta då ditt totala kaloriintag för dagen varit för högt. Samma sak kan hända om du sköter kosten utmärkt hela veckan för att sedan fuska på helgen. Sett till hela veckan kan då helgätandet gör att du går upp i vikt.
  • Du rör dig mindre. När man äter mindre så kan man bli tröttare. Tröttare kan innebära att du rör dig lite mindre än tidigare. Kanske går du kortare sträckor än tidigare och kanske har kroppen minskat på omedvetna rörelser utan att du tänker på det (som att gunga på foten). Detta innebär i så fall att din dagliga kaloriförbrukning också blir lägre än tidigare. En del kan därför efter en tids kostrestriktion, behöva dra ner sitt kaloriintag ytterligare.
  • Du tränar mycket och bygger muskler. Om du inte tränat tidigare eller om du nyligen börjat träna hårdare än tidigare så kanske din muskelmassa ökat. Som många redan vet, så väger muskler mer än fett. En viktökning i sådana fall behöver därför inte vara negativ.
  • Du är kvinna och har hormonförändringar. Om du är kvinna och har din menstruation eller om du är i klimakteriet så kan du mycket väl gå upp i vikt trots att du äter mindre. Denna viktökning beror dock inte på att kroppen samlar på sig fett, utan denna beror på att en större mängd vätska har samlats i kroppen. Detta är inget du behöver fundera över då det försvinner av sig själv och du går snart ner detta igen. 
  • Ändrad kroppssammansättning. Om du gått ner i vikt snabbt och samtidigt inte ökat ditt proteinintag och tränat så kan din kroppssammansättning ha ändrat. Detta innebär att du i praktiken har mindre muskler än tidigare. Muskler kräver energi för att finnas och har du mer muskler så kommer du kunna äta mer utan att gå upp vikt. Har du mindre muskler så kommer du att behöva äta mindre. Försök därför alltid att kombinera ett minskat kostintag med träning.
  • Vätskeansamlingar på grund av kortisol. Om du äter lite och samtidigt rör på dig så uppfattar kroppen detta som stress. Vid stress så går kortisolnivån upp vilket kan leda till att kroppen håller mer vätska. Det är lätt att uppfatta detta som att ingenting händer med vikten, även om kroppens fettdepåer faktiskt minskar trots en viktökning.
  • Du väger mindre än tidigare. Att en person väger mer innebär att personen behöver använda fler kalorier för att leva. När man går ner i vikt så får man oftast en mindre muskelmassa samtidigt som att kroppen blir lättare att bära runt på. Detta i sig gör att du nu gör av med mindre kalorier. Har du gått ner mycket vikt så kan du således behöva se över ditt kostintag på nytt. 
  • Du är inte ärlig mot dig själv. Om du själv tycker att du äter mindre, men ändå går upp vikt så är frågan om du verkligen är ärlig mot dig själv. Äter du verkligen mindre? Äter du aldrig utanför måltiderna? Smakar du extra mycket mat medan du lagar maten? Osv.

Om ovanstående orsaker till viktuppgång, trots att du äter mindre, inte stämmer in på dig så måste man gräva lite djupare. När du tänker att du äter mindre eller om du anser att du knappt äter något alls – vad är detta i förhållande till? Du måste nämligen äta mindre än den mängd kalorier du varje dag behöver (beräkna ditt dagliga kaloribehov här). 

Du kan mycket väl ha ätit för mycket tidigare och nu dragit ner på den totala kalorimängden. Den mängd du äter kan dock fortfarande vara mer än vad din kropp behöver under en dag.  

I värsta fall kan en viktökning trots att du äter mindre även bero på sjukdom. Detta är ovanligt men sjukdomar som Hypothyreos eller PCOS kan göra att din kropp behöver ännu mindre energi än tidigare. 

Några ord om att gå upp i vikt trots att man äter mindre

I verkligheten är det så enkelt att man alltid går ner i vikt om man äter mindre än vad man gör av med (om man är frisk). För att du ska kunna gå upp i vikt trots att du äter mindre så måste således någon felkälla finnas. Sannolikt hittar du svaret i någon av punkterna ovan. 

Har du gått ner i vikt mycket så rekommenderar jag att du gör en ny beräkning av hur mycket kalorier du behöver äta per dag. Se även över din träning. Tränar du kanske mindre än tidigare? Att träna i kombination med ett reducerat kostintag är det bästa sättet för att gå ner i vikt på lång sikt. Träning bränner lite kalorier medan du tränar, men den stora vinningen ligger i att du bibehåller eller ökar din muskelmassa, vilket i sig gör att du bränner mer kalorier i din vardag. 

Läs även: Vad är mitt BMI? Du kan även räkna ut ditt BMR.

Dela gärna denna artikel

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på Linkdin
Dela via e-post

Fler artiklar på samma tema

Hur blir man smal? 

I dagens samhälle så är det många som strävar efter att bli smalare. Orsaken till att man vill bli smal är sällan hälsan, utan den ligger tyvärr snarare i någon form av nidbild av hur man ska se ut.

Läs mer »
Bränna bort fett magen

Bränna fett på magen

Många som vill gå ner i vikt vill gärna bränna bort fett på magen. Att fett sätter sig på magen är genetiskt. För vissa sitter fettet jämnt fördelat på kroppen och för andra sätter det sig på magen.

Läs mer »
periodisk fasta

Periodisk fasta

Periodisk fasta är när man alternerar fasta och ätande under fördefinierade perioder. Exempel på detta är att fasta under 2 dagar och äta under 5 dagar s.k. 5:2. Många använder periodisk fasta för att gå ner i vikt men det finns även en del andra fördelar enligt förespråkarna. 

Läs mer »
Är kaffe nyttigt

Är kaffe nyttigt? 

Kaffe är älskat av många, framför allt här uppe i norr. Trots detta så ställs frågan ofta om kaffe är bra eller dåligt för oss människor. Som med mycket annat så är kaffe bra för oss i rimliga mängder, medan överkonsumtion är dåligt för oss. 

Läs mer »
medelhavskost

Medelhavskost

Vill du äta hälsosamt och leva längre så medelhavskost en bra grund. Denna kost är nämligen en av de mest studerade i världen. Grunden i medelhavskost är bra mat med fokus på långsamma kolhydrater, mycket frukt och grönsaker och ett relativt högt intag av nyttiga fetter.

Läs mer »